Het begon
allemaal op een klein">
De naam achter "WatchMeGetFamous.com"
Het begon
allemaal op een klein, donker zolderkamertje van drie bij drie meter. Op
de bovenste verdieping van zijn ouderlijk huis. Alle filmposters waar hij
avond aan avond zijn eigen gezicht en naam op droomde heeft hij meegenomen
naar zijn nieuwe villa in het Amerikaanse Florida. Na het eerste cd’tje,
de hit waarvoor hij succesvol de website www.watchmegetfamous.com,
inzette, volgden nog tientallen van die schijfjes die allemaal als warme
broodjes over de toonbank gingen. Binnenkort verschijnt een verzamelcd:
Martin Gijzemijters Greatest Hits.
Als het aan de 21-jarige
tekstschrijver/journalist Martin Gijzemijter ligt wordt er in de toekomst
zo over hem geschreven. Na in 1998 zijn VWO-opleiding voltooid te hebben
besloot de geboren en getogen Lelystedeling niet - zoals aanvankelijk de
bedoeling was - de school voor de journalistiek te volgen maar het geheel
op eigen benen te proberen. Tot op heden is hij tevreden over wat hij
bereikt heeft. Maar er is meer: plannen voor sprookjesboeken en
filmscripts komen voorbij in een gesprek dat begint naar aanleiding van
zijn twee opmerkelijke websites. |
|
‘Ik wil mensen raken met mijn woorden.
Mijn teksten moeten ze wat doen; dat kan positief of negatief zijn, maakt niet
uit’, zegt Gijzemijter, die vier jaar geleden zijn eerste website bouwde.
Daarover was hij niet tevreden: ‘Het was er zo eentje die iedereen maakt, over
zijn familie of hobby’s. Toen ik plannen maakte voor mijn tweede cd dacht ik:
Waarom zou ik dat niet ondersteunen met een website, door daarmee langzaam de
spanning op te bouwen?
Deels is dat gelukt, want de aandacht van de
media voor www.watchmegetfamous.com heeft me overvallen. In plaats van een
langzame aandachtcurve, stortte direct in de eerste week iedereen zich over mij
heen’. De eerste cd van Gijzemijter, waarvoor hij de tekst leverde en Hans
Versnel de zang voor zijn rekening nam, werd de voetbalsmartlap ‘Samen voor
Oranje’, die hij even in de trein neergepend had. De financiering, 17.000
gulden, kreeg hij rond dankzij een samenwerking met zijn toenmalige werkgever,
de internetprovider Freeler. In het hoesje van de cd werd reclamemateriaal
gestoken.
ZANG MET ZUS
In de zomer van 2001 moet de tweede single
uitkomen: ‘De muziek wordt nu gecomponeerd, dat laat ik aan anderen over. Ik
leer momenteel gitaar en keyboard, maar ben muzikaal niet zo sterk.’ Aan de
componist heeft hij gevraagd of zijn stem goed genoeg is om het nummer te
zingen. ‘Hij was er tevreden over. Ik ga het samen met mijn 16-jarige zus
Sabine zingen. Het wordt een ballad; Westlife-achtig, van die softe muziek,
omdat ik daar zelf van hou’.
Via de site is het hele proces te volgen. ‘Aanvankelijk
noemde ik mijn naam niet. Dat deed ik bewust op advies van een collega. Daarmee
bouw je spanning op, gaan mensen zich afvragen ‘Wie is dat?’. Tot juni wordt
er nu telkens stukje bij beetje onthuld over de nieuwe muzikale boreling uit
Lelystad.
Zijn tweede website, www.watchmegetamillion.com
(kijk me een miljoen verdienen), blijkt een totaal verkeerde uitstraling te
hebben. In tegenstelling tot wat veel bezoekers denken gaat het Gijzemijter er
niet om om dat miljoen voor zichzelf binnen te halen, maar voor een goed doel.
‘Het wordt niet goed begrepen. Ben ook al bij goede doelen geweest met de
vraag of ik voor hen geld in mag zamelen via de site, maar daar blijken allerlei
juridische haken en ogen aan te zitten.
De sites hebben me geleerd dat je snel een
imagoprobleem hebt en dat je daar moeilijk van af kunt komen. Mensen schreven
bijvoorbeeld berichtjes in mijn gastboek als ‘Get a life’, alsof iemand die
zo’n website heeft verder niks doet. Ze reageren zonder me te kennen, want ik
heb een ‘life’ en niet één baan, maar wel zes tegelijkertijd’
RODE STIFT
Martin Gijzemijter is iemand die ‘doorbeukt’
als hij zijn zin niet krijgt; niet tot ieders genoegen overigens. Dat blijkt het
best uit de manier waarop hij zijn huidige baan kreeg. (‘Ik werk bij het
programmablad van Veronica. Schrijf daar onder andere over nieuwe websites, maar
ik zal nooit, echt nooit, over mijn eigen sites schrijven. Hoewel dat natuurlijk
wel verleidelijk is met een oplage van 3,3 miljoen exemplaren’). Martin werd,
ondanks zijn ervaring op de redactie van Freeler en bij de kleinere bladen PC
Zone en Break Out, aanvankelijk afgewezen voor een vacature bij het
Veronica-blad.
‘Toen ben ik de hele gids kritisch
doorgelopen en heb met een dikke rode stift alles aangestreept dat volgens mijn
fout was. Dat heb ik ze toegestuurd en toen wilden ze wel met me praten en kreeg
het baantje. Maar de eerste twee maanden daar waren een hel, want ik moest
natuurlijk werken met de mensen waarvan ik het werk gekraakt had’.
Zijn overtuiging is dat je met uitstraling,
enthousiasme en doorzettingsvermogen ver kunt komen na je schoolopleiding. ‘Maar
ja, ik wil geen pleidooi houden om maar geen vervolgonderwijs te doen. Het ligt
er natuurlijk helemaal aan wát je wilt worden. Door alle baantjes en dingen die
ik gedaan hebt deed ik vier jaar ervaring op in één jaar, dat lukt je niet met
elk vak’.
Tot slot nog een primeurtje: Gijzemijter wil
beginnnen met de website www.sprookjesboek.com, ‘omdat er wel allerlei
Disney-gedoe is, maar geen nieuw materiaal van het niveau van de gebroeders
Grimm. Die site moet die leemte vullen’. Wellicht kan hij beginnen met zijn
eigen sprookje: ‘Er was eens een jongen, die woonde op een donkere zolderkamer…’
Op internet: www.watchmegetfamous.com
en www.watchmegetamillion.com
Dit verhaal verscheen 18 april 2001 in de
Aan de Slag-bijlage van de Zwolse Courant.