De naam achter "WatchMeGetFamous.com"

Het begon allemaal op een klein">

De naam achter "WatchMeGetFamous.com"

Het begon allemaal op een klein">

De naam achter "WatchMeGetFamous.com"

Het begon allemaal op een klein">

De naam achter "WatchMeGetFamous.com"

Het begon allemaal op een klein, donker zolderkamertje van drie bij drie meter. Op de bovenste verdieping van zijn ouderlijk huis. Alle filmposters waar hij avond aan avond zijn eigen gezicht en naam op droomde heeft hij meegenomen naar zijn nieuwe villa in het Amerikaanse Florida. Na het eerste cd’tje, de hit waarvoor hij succesvol de website www.watchmegetfamous.com, inzette, volgden nog tientallen van die schijfjes die allemaal als warme broodjes over de toonbank gingen. Binnenkort verschijnt een verzamelcd: Martin Gijzemijters Greatest Hits.

Als het aan de 21-jarige tekstschrijver/journalist Martin Gijzemijter ligt wordt er in de toekomst zo over hem geschreven. Na in 1998 zijn VWO-opleiding voltooid te hebben besloot de geboren en getogen Lelystedeling niet - zoals aanvankelijk de bedoeling was - de school voor de journalistiek te volgen maar het geheel op eigen benen te proberen. Tot op heden is hij tevreden over wat hij bereikt heeft. Maar er is meer: plannen voor sprookjesboeken en filmscripts komen voorbij in een gesprek dat begint naar aanleiding van zijn twee opmerkelijke websites. 

 ‘Ik wil mensen raken met mijn woorden. Mijn teksten moeten ze wat doen; dat kan positief of negatief zijn, maakt niet uit’, zegt Gijzemijter, die vier jaar geleden zijn eerste website bouwde. Daarover was hij niet tevreden: ‘Het was er zo eentje die iedereen maakt, over zijn familie of hobby’s. Toen ik plannen maakte voor mijn tweede cd dacht ik: Waarom zou ik dat niet ondersteunen met een website, door daarmee langzaam de spanning op te bouwen? 

Deels is dat gelukt, want de aandacht van de media voor www.watchmegetfamous.com heeft me overvallen. In plaats van een langzame aandachtcurve, stortte direct in de eerste week iedereen zich over mij heen’. De eerste cd van Gijzemijter, waarvoor hij de tekst leverde en Hans Versnel de zang voor zijn rekening nam, werd de voetbalsmartlap ‘Samen voor Oranje’, die hij even in de trein neergepend had. De financiering, 17.000 gulden, kreeg hij rond dankzij een samenwerking met zijn toenmalige werkgever, de internetprovider Freeler. In het hoesje van de cd werd reclamemateriaal gestoken.

ZANG MET ZUS 

In de zomer van 2001 moet de tweede single uitkomen: ‘De muziek wordt nu gecomponeerd, dat laat ik aan anderen over. Ik leer momenteel gitaar en keyboard, maar ben muzikaal niet zo sterk.’ Aan de componist heeft hij gevraagd of zijn stem goed genoeg is om het nummer te zingen. ‘Hij was er tevreden over. Ik ga het samen met mijn 16-jarige zus Sabine zingen. Het wordt een ballad; Westlife-achtig, van die softe muziek, omdat ik daar zelf van hou’. 

Via de site is het hele proces te volgen. ‘Aanvankelijk noemde ik mijn naam niet. Dat deed ik bewust op advies van een collega. Daarmee bouw je spanning op, gaan mensen zich afvragen ‘Wie is dat?’. Tot juni wordt er nu telkens stukje bij beetje onthuld over de nieuwe muzikale boreling uit Lelystad. 

Zijn tweede website, www.watchmegetamillion.com (kijk me een miljoen verdienen), blijkt een totaal verkeerde uitstraling te hebben. In tegenstelling tot wat veel bezoekers denken gaat het Gijzemijter er niet om om dat miljoen voor zichzelf binnen te halen, maar voor een goed doel. ‘Het wordt niet goed begrepen. Ben ook al bij goede doelen geweest met de vraag of ik voor hen geld in mag zamelen via de site, maar daar blijken allerlei juridische haken en ogen aan te zitten. 

De sites hebben me geleerd dat je snel een imagoprobleem hebt en dat je daar moeilijk van af kunt komen. Mensen schreven bijvoorbeeld berichtjes in mijn gastboek als ‘Get a life’, alsof iemand die zo’n website heeft verder niks doet. Ze reageren zonder me te kennen, want ik heb een ‘life’ en niet één baan, maar wel zes tegelijkertijd’ 

RODE STIFT 

Martin Gijzemijter is iemand die ‘doorbeukt’ als hij zijn zin niet krijgt; niet tot ieders genoegen overigens. Dat blijkt het best uit de manier waarop hij zijn huidige baan kreeg. (‘Ik werk bij het programmablad van Veronica. Schrijf daar onder andere over nieuwe websites, maar ik zal nooit, echt nooit, over mijn eigen sites schrijven. Hoewel dat natuurlijk wel verleidelijk is met een oplage van 3,3 miljoen exemplaren’). Martin werd, ondanks zijn ervaring op de redactie van Freeler en bij de kleinere bladen PC Zone en Break Out, aanvankelijk afgewezen voor een vacature bij het Veronica-blad. 

‘Toen ben ik de hele gids kritisch doorgelopen en heb met een dikke rode stift alles aangestreept dat volgens mijn fout was. Dat heb ik ze toegestuurd en toen wilden ze wel met me praten en kreeg het baantje. Maar de eerste twee maanden daar waren een hel, want ik moest natuurlijk werken met de mensen waarvan ik het werk gekraakt had’. 

Zijn overtuiging is dat je met uitstraling, enthousiasme en doorzettingsvermogen ver kunt komen na je schoolopleiding. ‘Maar ja, ik wil geen pleidooi houden om maar geen vervolgonderwijs te doen. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wát je wilt worden. Door alle baantjes en dingen die ik gedaan hebt deed ik vier jaar ervaring op in één jaar, dat lukt je niet met elk vak’. 

Tot slot nog een primeurtje: Gijzemijter wil beginnnen met de website www.sprookjesboek.com, ‘omdat er wel allerlei Disney-gedoe is, maar geen nieuw materiaal van het niveau van de gebroeders Grimm. Die site moet die leemte vullen’. Wellicht kan hij beginnen met zijn eigen sprookje: ‘Er was eens een jongen, die woonde op een donkere zolderkamer…’ 

Op internet: www.watchmegetfamous.com en www.watchmegetamillion.com 

Dit verhaal verscheen 18 april 2001 in de Aan de Slag-bijlage van de Zwolse Courant.