Google: zoekmachine met pit
Bekend geworden door alleen mond-tot-mond-reclame
door Sander Lindenburg
Snelheid, eenvoud en de juiste treffers. Dat zijn de sleutelwoorden voor de van oorsprong Amerikaanse zoekmachine Google. Sinds de start in september 1999 is Google bezig met een naar het schijnt onstuitbare opmars. Een naamsbekendheid die zich vooral verbreidt dankzij de lovende verhalen van tevreden gebruikers. Er komen geen reclamecampagnes aan te pas. De zoeker handelt nu dagelijks 70 miljoen opdrachten af in 26 talen. De helft van de bezoekers komt van buiten de Verenigde Staten.
Het behoudens het logo, twee knoppen en invulscherm verder leeg opstartscherm maakt op nieuwe gebruikers meteen een vreemde indruk. Gewend als ze zijn aan allerlei knipperende advertenties en ritsen met links naar andere sites. Google predikt eenvoud. En meldt met trots in hoeveel miliseconden een zoekopdracht volbracht werd.
Mensen die geloof hebben in de doeltreffendheid van de zoeker kunnen er zelfs voor kiezen na het invullen direct naar de meest voor de hand liggende site te gaan door op de knop ‘Ik grijp mijn kans’ te klikken. Op die manier gaat er zo min mogelijk tijd verloren en worden internetters nauwelijks lastig gevallen met opdringerige reclameboodschappen.
GELD VERDIENEN
De vraag dringt zich op: Hoe kunnen ze dit in stand houden; waar verdienen ze hun geld mee? ‘Er zijn twee manieren waarop we voor dit bedrijf met zijn tweehonderd personeelsleden geld maken’, laat woordvoerder Cindy McCaffrey weten vanuit Mountain View in Californië. "Om te beginnen verhuren we onze techniek en zoekresultaten aan startpagina’s als Yahoo, Netscape, Cisco en Virgin en daarnaast kunnen mensen advertenties bij zoekresultaten kopen. Dus als gezocht wordt op een bepaald onderwerp, zeg auto’s, dan kan een blokje náást de normale zoekresultaten verschijnen met daarin duidelijk herkenbaar als advertentie de link naar een bedrijf dat auto’s verkoopt’.
Overigens moet 2001 het jaar van de waarheid worden. Cindy: ‘We zijn een privé-onderneming, dus we maken onze inkomsten niet publiekelijk bekend, maar we verwachten dat we dit jaar winst gaan maken’.
GESCHIEDENIS
De geschiedenis van de zoekmachine begint in 1998, toen de studenten Larry Page en (de van oorsprong uit Moskou afkomstige) Sergey Brin -nu respectievelijk 28 en 27 jaar-, met een nieuwe opzet kwamen om internetpagina’s te indexeren en doorzoeken. De basis van deze zoekmachine is dat de waarde van een link bepaald wordt door het aantal keren dat hij genoemd wordt op andere internetpagina’s. Elke verwijzing betekent een stem voor een pagina, die daardoor hoger op de uitkomstenpagina komt te staan. Staat die link ook nog eens op een van zichzelf al populaire pagina, dan weegt dat nog zwaarder.
Aanvankelijk werd geprobeerd de techniek te verkopen aan andere zoekmachines, maar die bleken daar geen belangstelling voor te hebben, waarop de twee studenten besloten te beginnen met Google. Een naam die staat voor Googol, een wiskundige term en synoniem voor een 1 met honderd nullen. Op die manier wilden de makers de kracht van hun zoekmachine aanduiden. Nu, medio maart 2001, heeft het bedrijf 1,3 biljoen webpagina’s bezocht en geïndexeerd. Dat aantal groeit maandelijks met een percentage van 10%.
INVESTEERDERS
Dankzij het geloof van Andy Bechtolsheim, oprichter van Sun Microsystems en de huidige vice-voorzitter van Cisco Systems in Google werd het zelfstandig bedrijf in de benen geholpen. Na een half uur durende demonstratie schreef Bechtolsheim ter plekke een cheque van 100.000 dollar uit en verschafte daarmee het startkapitaal, dat daarna dankzij andere investeerders in korte tijd groeide naar 25 miljoen dollar.
Recentelijk kwam Google in het nieuws door de overname van het nieuwsgroepen-archief van Deja.com, dat al ruim vijf jaar alle in nieuwsgroepen geplaatste artikelen doorzoekbaar maakte. In de internetwereld is verheugd gereageerd op het veiligstellen van dit materiaal, nadat Deja niet in staat bleek het commercieel te exploiteren. Het was de eerste overname door Google.
Ander sterk punt van Google is dat sommige verlopen of verwijderde pagina’s toch nog op te vragen zijn. Die slaat de zoeker - zonder plaatjes - op in zijn eigen cache-geheugen. Om de lijst met pluspunten te completeren: sinds kort bestaat de mogelijkheid via mobiele WAP-telefoons antwoord te krijgen op de meest uiteenlopende vragen.
Dit verhaal werd eerder gepubliceerd in De Zwolse Courant van 16 maart 2001