Geen wonderwinkels op web

Zwolse internet-ondernemers: Het komt gewoon op hard werken aan

door Sander Lindenburg
Het kopen van een klinkende domeinnaam en een flitsende internetpresentatie maken niet dat daarna het geld vanzelf binnenstroomt via webwinkeltjes. ‘Laten schoolverlaters nu niet denken dat er nieuwe tijden zijn aangebroken en dat je via internet makkelijk geld kunt verdienen">

Geen wonderwinkels op web

Zwolse internet-ondernemers: Het komt gewoon op hard werken aan

door Sander Lindenburg
Het kopen van een klinkende domeinnaam en een flitsende internetpresentatie maken niet dat daarna het geld vanzelf binnenstroomt via webwinkeltjes. ‘Laten schoolverlaters nu niet denken dat er nieuwe tijden zijn aangebroken en dat je via internet makkelijk geld kunt verdienen, want dat is niet zo’, zegt Mirjam Hulsebos (31) van het Zwolse bedrijf MijnEigenBoek.nl. ‘Het is gewoon hard werken, net als met een echte winkel. Het komt aan op een goed persoonlijk contact met je klanten, dat je je afspraken nakomt en zuinig met geld weet om te gaan’.

Mirjam, na het voltooien van haar HEAO-opleiding in 1992, jarenlang financieel-economisch journalist, weet precies wat er bij komt kijken om een succesvol bedrijf op te zetten. ‘Voor mijn verhalen ben ik bij heel veel bedrijven over de vloer geweest. Zo heb ik een heel aardig beeld gekregen van alle mogelijke valkuilen’.
Als jongeren er na hun schoolopleiding voor kiezen om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan kan ze ze in ieder geval één belangrijk advies meegeven: ‘Zorg er voor dat dat wat je doet toegevoegde waarde heeft; dat je je onderscheidt van de rest. Dat hoeft dus niet altijd de prijs van een product te zijn. Neem Ben Woldering, de tiener-ondernemer uit Groningen, die is begonnen met een lijstje waarop je simpel de prijzen van abonnementen voor mobiele telefoons kon vergelijken. Dat was er nog niet. Op dit ‘unieke product’ heeft hij zijn bedrijf gebouwd’.
GOPHER
‘Mijn Eigen Boek’ kent slechts drie personeelsleden, die werken vanuit een gehuurde kamer in een kantoorpand op het Zwolse Hanzeland. Naast Mirjam bestaat de ploeg uit uitgever Yvette Cramer (38), die letteren studeerde in Tilburg en een journalistieke loopbaan had, en Astrid Meppelink (30), die MEAO-secretarieel deed en nu office manager is.
Via de website van Mijn Eigen Boek, gelanceerd in februari, kan iedereen snel regelen dat zijn of haar eigen boek uitgegeven wordt. In de goedkoopste uitvoering kost dat de auteur ruim 2000 gulden, die daarvoor tien exemplaren krijgt. Met enige extra’s (zoals correctiewerk) loopt het echter al gauw op naar 5000 gulden.
Het bedrijf is een dochter van Gopher Publishers in Groningen. De oprichter daarvan, Hans Offringa, begon enige jaren terug met de succesvolle formule van ‘printing on demand’, oftewel een boek pas gaan drukken nadat het verkocht is.
Mirjam: ‘Dat is zo aangeslagen, dat Gopher meer en meer een traditionele uitgever is geworden. Ze kiezen welke boeken ze wel en welke ze niet willen uitgeven. Om toch weer iedereen de gelegenheid te bieden een eigen boek te publiceren zijn wij er nu. Ons hoofddoel is dromen van auteurs verwezenlijken’.
Dat daar behoefte aan bestaat blijkt uit de reacties. ‘Bij andere uitgevers krijgen mensen reacties als ‘In uw manuscript zit wel iets begraven onder het zand’, maar er er zal wel geschrapt moeten worden’. Die mensen komen bij ons: Ze willen absoluut dat er niks aan veranderd wordt. Ze hebben er lang aan gewerkt en zijn volledig overtuigd van hun verhaal’, verduidelijkt Astrid Meppelink het unieke van deze uitgeverij, die van de door Gopher ontwikkelde software en automatische afhandeling van opdrachten gebruik mag maken.
‘We maken nu een gezonde winst op een boek. Bij ouderwetse drukmethoden ligt het kantelpunt pas bij een oplage van 500 stuks. ‘
STATUS
Zuinigheid is belangrijk voor startende ondernemers is de overtuiging van de dames. ‘Bij alles wat we aanschaffen vragen we ons af: Hebben we dat echt nodig? Je kunt bijvoorbeeld wel in een mooie leasewagen gaan rijden - veel mensen vinden dat belangrijk, ‘is ons visitekaartje zeggen ze dan’ - maar de meeste klanten zien helemaal niet waar je in aankomt. En zien ze het wel dan denken ze: Dus daar gaat ons geld in zitten!’
De vraag of die filosofie ook vol te houden is in de toekomst als het bedrijf een succes wordt is niet te beantwoorden: ‘We hebben nu wel overwogen gekeken of we een laptop nodig hebben, maar het is waar, bij veel grote bedrijven geldt zoiets als status voor chefjes. En of ze zo’n laptop, leasebak, WAP-telefoon of noem maar op nu al dan niet echt nodig hebben is geen punt van discussie’.
Bij Mijn Eigen Boek is wel bewust gekozen voor een uiterst simpele folder om op beurzen uit te delen. ‘Wij zijn niet de Rolls Royce onder de uitgevers, dus dat willen we ook niet uitstralen. Iedereen moet bij ons terecht kunnen’.
LOL IN HEBBEN
Schoolverlaters die voor zichzelf willen beginnen zouden bij hun plannen, volgens de Zwolse ondernemers, internet achterin de rij moeten zetten. ‘Het is slechts één van de kanalen om te gebruiken. Telefonische bereikbaarheid is minstens zo belangrijk. En niet alles laat zich verhandelen via internet. Neem bijvoorbeeld cd’s. Geen wonder dat bij een bedrijf als Boxman niet loopt. Als je je richt op jongeren en je biedt je cd's voor f 45,- aan, dan werkt dat niet. Want die cd's zijn op iedere straathoek voor f 35 verkrijgbaar of te downloaden in MP3-formaat. Richt je je daarentegen op de gemakskoper , werkende mensen die weinig tijd hebben, en je onderscheidt je met je assortiment, bijvoorbeeld cd's die niet overal te krijgen zijn, dan biedt je wel toegevoegde waarde. Want niemand heeft zin om in het weekend eerst 30 km. te rijden naar een cd-zaak met een uitgebreid assortiment, en dan nog het risico te lopen met lege handen huiswaarts te keren. Cd's via internet kan dus prima!
, mits je duidelijke definieert wat’Internet is natuurlijk een wezenlijke verandering van de manier waarop wij communiceren en onze website neemt ons een hoop werk uit handen, maar het betekent niet dat alle regels van de ‘oude’ economie zomaar overboord gegooid kunnen worden. Je moet ‘lean and mean’ zijn, oftewel nuchter weten wat er in en uitgaat. Want niet elke starter is ook een goede boekhouder. Verder is het belangrijk om een netwerk van mensen om je heen te hebben, die je om raad kunt vragen. Je kunt allerlei Flashy-websites hebben, maar het persoonlijk contact met de klant is het moment van de waarheid: Kun je je beloftes waarmaken? En eigenlijk minstens zo belangrijk: Je moet lol in je werk hebben.’

Website: www.mijneigenboek.nl

Dit verhaal werd gepubliceerd op 18 april 2001 in de Aan de Slag-bijlage van de Zwolse Courant

Update op dit verhaal door Yvette Cramer op 12 mei 2002:

"Zoekend naar een of andere link stuitte ik op je site waar je over
Mijneigenboek een leuk artikel hebt staan (waar ik toen nog werkte). Helaas
is deze leuke uitgever inmiddels naar Groningen verhuisd en heeft
moedermaatschappij Gopher veel functies moeten opheffen, waaronder die van
ons. Daarom een update. Astrid werkt inmiddels bij Deloitte en Mirjam bij
communicatiebureau WhizzPR. Ik kan moeilijk afscheid nemen van boekenland,
dus ben ik een boekproductiebureau gestart vanuit Amstelveen, Totemboek. En
samen met Boekwinkeltjes.nl is daaruit een eerste project ontstaan, een
boekenplein voor eigenbeheer uitgaves. Kijk maar eens op
eigenbeheer.boekwinkeltjes.nl."