Geen wonderwinkels op web
Zwolse internet-ondernemers: Het komt gewoon op hard werken aan
door Sander Lindenburg Geen wonderwinkels op web Zwolse internet-ondernemers: Het komt gewoon
op hard werken aan door Sander Lindenburg Mirjam, na het voltooien van haar
HEAO-opleiding in 1992, jarenlang financieel-economisch journalist, weet precies
wat er bij komt kijken om een succesvol bedrijf op te zetten. ‘Voor mijn
verhalen ben ik bij heel veel bedrijven over de vloer geweest. Zo heb ik een
heel aardig beeld gekregen van alle mogelijke valkuilen’. Website: www.mijneigenboek.nl Dit verhaal werd gepubliceerd op 18 april
2001 in de Aan de Slag-bijlage van de Zwolse Courant Update op dit verhaal door Yvette Cramer op 12 mei 2002: "Zoekend naar een of andere link stuitte ik op je site waar je over
Het kopen van een klinkende domeinnaam en een flitsende internetpresentatie
maken niet dat daarna het geld vanzelf binnenstroomt via webwinkeltjes. ‘Laten
schoolverlaters nu niet denken dat er nieuwe tijden zijn aangebroken en dat je
via internet makkelijk geld kunt verdienen">
Het kopen van een klinkende domeinnaam en een flitsende internetpresentatie
maken niet dat daarna het geld vanzelf binnenstroomt via webwinkeltjes. ‘Laten
schoolverlaters nu niet denken dat er nieuwe tijden zijn aangebroken en dat je
via internet makkelijk geld kunt verdienen, want dat is niet zo’, zegt Mirjam
Hulsebos (31) van het Zwolse bedrijf MijnEigenBoek.nl. ‘Het is gewoon hard
werken, net als met een echte winkel. Het komt aan op een goed persoonlijk
contact met je klanten, dat je je afspraken nakomt en zuinig met geld weet om te
gaan’.
Als jongeren er na hun schoolopleiding voor kiezen om als zelfstandig ondernemer
aan de slag te gaan kan ze ze in ieder geval één belangrijk advies meegeven:
‘Zorg er voor dat dat wat je doet toegevoegde waarde heeft; dat je je
onderscheidt van de rest. Dat hoeft dus niet altijd de prijs van een product te
zijn. Neem Ben Woldering, de tiener-ondernemer uit Groningen, die is begonnen
met een lijstje waarop je simpel de prijzen van abonnementen voor mobiele
telefoons kon vergelijken. Dat was er nog niet. Op dit ‘unieke product’
heeft hij zijn bedrijf gebouwd’.
GOPHER
‘Mijn Eigen Boek’ kent slechts drie personeelsleden, die werken vanuit een
gehuurde kamer in een kantoorpand op het Zwolse Hanzeland. Naast Mirjam bestaat
de ploeg uit uitgever Yvette Cramer (38), die letteren studeerde in Tilburg en
een journalistieke loopbaan had, en Astrid Meppelink (30), die MEAO-secretarieel
deed en nu office manager is.
Via de website van Mijn Eigen Boek, gelanceerd in februari, kan iedereen snel
regelen dat zijn of haar eigen boek uitgegeven wordt. In de goedkoopste
uitvoering kost dat de auteur ruim 2000 gulden, die daarvoor tien exemplaren
krijgt. Met enige extra’s (zoals correctiewerk) loopt het echter al gauw op
naar 5000 gulden.
Het bedrijf is een dochter van Gopher Publishers in Groningen. De oprichter
daarvan, Hans Offringa, begon enige jaren terug met de succesvolle formule van
‘printing on demand’, oftewel een boek pas gaan drukken nadat het verkocht
is.
Mirjam: ‘Dat is zo aangeslagen, dat Gopher meer en meer een traditionele
uitgever is geworden. Ze kiezen welke boeken ze wel en welke ze niet willen
uitgeven. Om toch weer iedereen de gelegenheid te bieden een eigen boek te
publiceren zijn wij er nu. Ons hoofddoel is dromen van auteurs verwezenlijken’.
Dat daar behoefte aan bestaat blijkt uit de reacties. ‘Bij andere uitgevers
krijgen mensen reacties als ‘In uw manuscript zit wel iets begraven onder het
zand’, maar er er zal wel geschrapt moeten worden’. Die mensen komen bij
ons: Ze willen absoluut dat er niks aan veranderd wordt. Ze hebben er lang aan
gewerkt en zijn volledig overtuigd van hun verhaal’, verduidelijkt Astrid
Meppelink het unieke van deze uitgeverij, die van de door Gopher ontwikkelde
software en automatische afhandeling van opdrachten gebruik mag maken.
‘We maken nu een gezonde winst op een boek. Bij ouderwetse drukmethoden ligt
het kantelpunt pas bij een oplage van 500 stuks. ‘
STATUS
Zuinigheid is belangrijk voor startende ondernemers is de overtuiging van de
dames. ‘Bij alles wat we aanschaffen vragen we ons af: Hebben we dat echt
nodig? Je kunt bijvoorbeeld wel in een mooie leasewagen gaan rijden - veel
mensen vinden dat belangrijk, ‘is ons visitekaartje zeggen ze dan’ - maar de
meeste klanten zien helemaal niet waar je in aankomt. En zien ze het wel dan
denken ze: Dus daar gaat ons geld in zitten!’
De vraag of die filosofie ook vol te houden is in de toekomst als het bedrijf
een succes wordt is niet te beantwoorden: ‘We hebben nu wel overwogen gekeken
of we een laptop nodig hebben, maar het is waar, bij veel grote bedrijven geldt
zoiets als status voor chefjes. En of ze zo’n laptop, leasebak, WAP-telefoon
of noem maar op nu al dan niet echt nodig hebben is geen punt van discussie’.
Bij Mijn Eigen Boek is wel bewust gekozen voor een uiterst simpele folder om op
beurzen uit te delen. ‘Wij zijn niet de Rolls Royce onder de uitgevers, dus
dat willen we ook niet uitstralen. Iedereen moet bij ons terecht kunnen’.
LOL IN HEBBEN
Schoolverlaters die voor zichzelf willen beginnen zouden bij hun plannen,
volgens de Zwolse ondernemers, internet achterin de rij moeten zetten. ‘Het is
slechts één van de kanalen om te gebruiken. Telefonische bereikbaarheid is
minstens zo belangrijk. En niet alles laat zich verhandelen via internet. Neem
bijvoorbeeld cd’s. Geen wonder dat bij een bedrijf als Boxman niet loopt. Als
je je richt op jongeren en je biedt je cd's voor f 45,- aan, dan werkt dat niet.
Want die cd's zijn op iedere straathoek voor f 35 verkrijgbaar of te downloaden
in MP3-formaat. Richt je je daarentegen op de gemakskoper , werkende mensen die
weinig tijd hebben, en je onderscheidt je met je assortiment, bijvoorbeeld cd's
die niet overal te krijgen zijn, dan biedt je wel toegevoegde waarde. Want
niemand heeft zin om in het weekend eerst 30 km. te rijden naar een cd-zaak met
een uitgebreid assortiment, en dan nog het risico te lopen met lege handen
huiswaarts te keren. Cd's via internet kan dus prima!
, mits je duidelijke definieert wat’Internet is natuurlijk een wezenlijke
verandering van de manier waarop wij communiceren en onze website neemt ons een
hoop werk uit handen, maar het betekent niet dat alle regels van de ‘oude’
economie zomaar overboord gegooid kunnen worden. Je moet ‘lean and mean’
zijn, oftewel nuchter weten wat er in en uitgaat. Want niet elke starter is ook
een goede boekhouder. Verder is het belangrijk om een netwerk van mensen om je
heen te hebben, die je om raad kunt vragen. Je kunt allerlei Flashy-websites
hebben, maar het persoonlijk contact met de klant is het moment van de waarheid:
Kun je je beloftes waarmaken? En eigenlijk minstens zo belangrijk: Je moet lol
in je werk hebben.’
Mijneigenboek een leuk artikel hebt staan (waar ik toen nog werkte). Helaas
is deze leuke uitgever inmiddels naar Groningen verhuisd en heeft
moedermaatschappij Gopher veel functies moeten opheffen, waaronder die van
ons. Daarom een update. Astrid werkt inmiddels bij Deloitte en Mirjam bij
communicatiebureau WhizzPR. Ik kan moeilijk afscheid nemen van boekenland,
dus ben ik een boekproductiebureau gestart vanuit Amstelveen, Totemboek. En
samen met Boekwinkeltjes.nl is daaruit een eerste project ontstaan, een
boekenplein voor eigenbeheer uitgaves. Kijk maar eens op
eigenbeheer.boekwinkeltjes.nl."